Narrow your search
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Didactiek van het bewegingsonderwijs
Author:
ISBN: 9033461528 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze derde editie van Didactiek van het bewegingsonderwijs is inhoudelijk aangevuld aan de hand van recent wetenschappelijk onderzoek. De geïntegreerde aanpak van de bewegingsdoelen rond motorische competenties en de fitte levensstijl en de persoonsdoelen met het zelfbeeld en de sociale vaardigheden stellen de leraar LO nog steeds voor pittige uitdagingen. Zijn handelingsbekwaamheden worden vooral op het vlak van het toepassen van gedifferentieerde werkvormen en aangepaste leerinhouden op de proef gesteld. Het didactisch model met de zes basisconcepten blijft de ruggengraat in deze uitgave. Het leren van de leerling is de centrale doelstelling in elke onderwijssetting en wordt geconcretiseerd met vernieuwende inzichten vanuit de niet-lineaire pedagogie. Deze visie op het leren vraagt van de leraar een sterk leerlinggerichte strategie. De nodige basiscompetenties worden in een duidelijk referentiekader opgebouwd. Planning, instructie, management, evaluatie, interpersoonlijke vaardigheden en reflectie staan ten dienste van de leerling. De doelgroep van dit handboek is niet alleen de student-leraar in opleiding. Ook de leraar in dienst vindt hier inspiratie en een denkkader om alle ‘vernieuwingen' te plaatsen. Ten slotte is dit boek bruikbaar voor allen die in een ruimer kader bezig zijn met het begeleiden van bewegingsactiviteiten en de verbetering daarvan. Een handboek voor leraren in opleiding en voor de leraren die dagelijks in de praktijk staan. Deze derde, compleet herziene editie biedt aanvullingen vanuit recent wetenschappelijk onderzoek op het gebied van bewegingsdidactiek. De auteur, hoogleraar aan de KU Leuven, benadrukt vooral de geïntegreerde aanpak van lichamelijke opvoeding waarbij kennis en vaardigheden, het dynamische én het affectieve aan bod komen. Hij ziet een verschuiving van de leraargestuurde aanpak naar een meer leerlinggestuurde visie. Ieder hoofdstuk start met een korte inleiding en met een overzicht van wat aan bod zal komen. Daarna volgt een stuk theorie, bijgestaan door heldere schema's en bruikbare checklists. Elk hoofdstuk besluit met een reeks oefeningen die kunnen dienen als verwerking of discussiestof. Een degelijke, uitgebreide en recente literatuurlijst, met verwijzing naar internationale werken, is achteraan te vinden. Dit boek is een basiswerk dat door elke leraar lichamelijke opvoeding gelezen zou moeten worden.


Book
Het kinderyoga dierentuin-avontuur : een werkboek met bewegingspelletjes voor kinderen van 3-7 jaar
Authors: ---
ISBN: 9076771863 9789076771861 Year: 2006 Publisher: Katwijk Panta Rhei

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het eerste deel van boek wordt aandacht besteed aan praktische informatie voor ouders en docenten in verband met het geven van kinderyoga. Met behulp van spelletjes en korte verhalen in de vorm van fabels maken de kinderen op een eenvoudige en speelse manier kennis met yoga. In het tweede deel van het boek gaan de kinderen op ontdekkingsreis in de dierentuin en komen langs allerlei leuke, vreemde en bijzondere dieren. In het eerste deel van boek wordt aandacht besteed aan praktische informatie voor ouders en docenten in verband met het geven van kinderyoga. Met behulp van spelletjes en korte verhalen in de vorm van fabels maken de kinderen op een eenvoudige en speelse manier kennis met yoga. In het tweede deel van het boek gaan de kinderen op ontdekkingsreis in de dierentuin en komen langs allerlei leuke, vreemde en bijzondere dieren. (Bron: covertekst)


Book
Puur plezier : spelsuggesties voor de basisschool
Authors: --- ---
ISBN: 9033459337 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dat kinderen naast het schoolse leren ook spelen, dat ze graag spelen en dat ze ook moeten kunnen spelen, daar is vaak weinig aandacht voor. Wat is spelen, wat is het belang ervan en op welke manieren spelen ze? Leerkrachten bouwen zo een band op met de kinderen, ze leren ze beter kennen in hun ontwikkeling en leren te signaleren waar mgoelijk extra zorg nodig is. Leerkrachten leren in dit boekje ook hoe je het spelen van kinderen kunt stimuleren : door ruimte te geven, materialen beschikbaar te stellen en mee te gaan in de beleving van het kind. Het grootste deel van het boek bestaat uit een breed en rijk overzicht van allerlei manieren van spelen met veel concrete suggesties: voor de reguliere basisschool (kleuterklas en lagere school), individueel en voor een kleine of grote groep en gerelateerd aan verschillende vak- en vormingsgebieden. Steeds wordt het belang benadrukt van creativiteit en improvisatie en in elke spelcategorie wordt ingegaan op de vraag wanneer extra zorg gewenst is.


Book
Het spel van kinderen voor professionals
Authors: --- ---
ISBN: 9789066656338 9066656336 Year: 2006 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Het spel van jonge kinderen voor professionals buigen we ons over de theorie en de praktijk van het spelen. Alle ontwikkelingsfasen en leerstadia van het spelen komen aan de orde, inclusief de manier waarop je daar verslag van legt. Andere onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere het vermijden van seksestereotypering, de verschillende activiteiten en materialen, het aanmoedigen van zelfstandigheid van kinderen bij het spel en het activiteitenplan. Dit deel besluit met de ontwikkeling van baby s: hoe ziet die ontwikkeling eruit, hoe bevorder je die en wat heeft een baby nodig?Scholing in begeleiding en verzorging van kinderen bestaat uit vier delen:Deel 1: Leren werken met groepen kinderenDeel 2: De ontwikkeling van kinderenDeel 3: Het spel van kinderen voor professionalsDeel 4: Rondom het jonge kindSamen vormen ze een uitgebreid handboek voor leidsters in kindercentra en sociaal-pedagogisch werkers. Naast de leerdoelen en leerinhouden, zoals die in de opleiding aan bod komen, is er ook ruime aandacht voor de beginnende werker en komen veel theoretische begrippen uitvoerig aan de orde. Behalve als handboek voor de opleidingen dienen de delen daarom ook goed als naslagwerk in de praktijk, voor thema-avonden of in het kader van bij- en nascholingsactiviteiten. Daarnaast zijn de boeken een uitermate geschikte kennismaking voor iedereen die meer wil weten over het beroepsmatig werken met kinderen van 0 tot 13 jaar.


Multi
Bewegen en ontspannen op muziek : uitgewerkte bewegingsspelletjes op vrolijke muziek voor kinderen van 3-8 jaar : handleiding
Authors: ---
ISBN: 9789076771885 907677188X Year: 2006 Publisher: Katwijk Panta Rhei

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bewegingsspelletjes voor gebruik in de onderbouw van de basisschool, of in peuterspeelzalen, bedoeld voor iedereen die met kleine kinderen werkt. De fantasierijke thema's spreken kinderen van die leeftijd erg aan, evenals de swingende muziek op de bijgeleverde CD. De bewegingen worden duidelijk aangegeven in de verhaaltjes zodat de kinderen precies weten wat ze moeten doen. Een uiterst praktisch handboek met bewegingsspelletjes voor gebruik in de onderbouw van de basisschool, of in peuterspeelzalen, bedoeld voor iedereen die met kleine kinderen werkt. De fantasierijke thema's spreken kinderen van die leeftijd erg aan, evenals de swingende muziek op de bijgeleverde CD. De bewegingen worden duidelijk aangegeven in de verhaaltjes zodat de kinderen precies weten wat ze moeten doen. Het belang van regelmatig bewegen in het onderwijs is herhaaldelijk aangetoond in die zin dat het een positieve invloed op de leerprestaties heeft. Op deze manier kunnen ze er ook een hoop plezier aan beleven. (Bron: www.uitgeverij-pantarhei.nl)


Multi
Meer en beter bewegen binnen en buiten de school
Authors: --- ---
ISBN: 9070870584 Year: 2006 Publisher: Sint-Amandsberg PVLO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handleiding voor leerkrachten (Lichamelijke Opvoeding) en directies met praktische tips en uitgewerkte lessen en werkbladen voor het lager onderwijs. Klaar voor gebruik. Hoe kan je sport en beweging via de school promoten? Hoe kan je het sportaanbod vergroten zonder al te veel middelen of materialen? Hoe kan je de kinderen en hun ouders overtuigen van het belang van sporten en bewegen? Hoe krijg je alle kinderen - ook buiten de school - aan het bewegen? Hoe motiveer je kinderen, collega's en ouders om samen aan een gezonde levensstijl te werken? Hoe bereik je via deze fysieke activiteit ook belangrijke cognitieve en socio-affectieve doelstellingen? Op alle voorgaande vragen geeft dit boek een duidelijk antwoord, niet alleen in theorie maar vooral ook aan de hand van uitgewerkte praktijkvoorbeelden. Je krijgt als lezer concrete richtlijnen om een bewegingsprogramma op school uit te werken en uit te voeren: - richtlijnen om meer beweging te promoten tijdens de les lichamelijke opvoeding - richtlijnen om beweging te promoten tijdens de speeltijden en middagpauze - uitgewerkte lessen bewegingsopvoeding die een actieve levensstijl promoten - tips om kinderen sportief en actief huiswerk mee te geven Deze handleiding is het resultaat van een studie in opdracht van het Steunpunt Sport, Beweging en Gezondheid (www.steunpuntsbg.be) dat onder de bevoegdheid staat van de minister van Sport en wordt gevormd door de Vakgroep Sport- en bewegingswetenschappen (UGent), de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen (KULeuven) en de Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie (VUBrussel). De handleiding kwam tot stand aan de UGent en werd uitgewerkt door doctoraatsonderzoeker Stefanie Verstraete onder leiding van de promotoren Prof. Dr. Ilse De Bourdeaudhuij, Prof. Dr. Dirk De Clercq en Prof. Dr. Greet Cardon


Multi
Hup Jules! : dobbelsteen
Authors: ---
ISBN: 9789055352425 905535242X 9789055352449 9055352446 9789055352487 9055352489 9789055351107 9055351105 9055352527 9055352438 9055352519 9055352535 Year: 2006 Publisher: Meerhout Zwijsen/Infoboek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hup Jules! nodigt kleuters uit om op een natuurlijke, spontane manier te bewegen. Welbevinden en emotionele veiligheid staan daarbij voorop. Stap voor stap ervaren ze nieuwe bewegingen en verkennen ze hun grenzen.Klaspop Jules gaat mee naar de turnzaal of begeleidt je kleuters in de bewegingshoek. Jules kijkt toe hoe kleuters nieuwe bewegingen ervaren en of iedereen zich daar wel goed bij voelt. Zowel kleuterleid(st)ers als leerkrachten bewegingsopvoeding vinden hun gading in het pakket Hup Jules!https://www.uitgeverijzwijsen.be/hupjules

Listing 1 - 7 of 7
Sort by